fredag den 17. september 2010

Tyttebær - MAD-SYLTETØJ

Jeg har meget nydt at lave marmelade med hindbær, ferskner, blommer, mirabeller osv. til min morgenmad - MEE...n  man skal jo ikke glemme MADSYLTETØJ!  Der kommer efterårsdage, hvor man får lyst til frikadeller eller flæskesteg med kartofler og brun sovs (det gør jeg i alle tilfæde) - og så er tyttebærsyltetøj uovertruffent.



Kommer man så fra den midtjyske hede, er tyttebærsytetøj en del af "vintersmagene". I min barndom blev der blandet pærer (lidt hårde) i syltetøjet - og det er stadig godt.  - OG - det er altså NU det skal laves. Jeg har nogenlunde opskriften fra Tørsleffs gamle grønne syltebog .

Altså:
tyttebær - og ca. halvt så mange pærer (som ikke må være smattede)
sukker efter smag.

Som vanligt lynkoger jeg frugten - og tilsætter så sukker, som passer til min smag. Det tager 8 - 10 minutter i kogetid. Det må ikke brænde på(så skal der tilsættes en smule vand).

Syltetøjet har en vidundelig lidt bitter smag, som passer helt fantastisk til lidt fedt svinekød - om det så er frikadeller eller flæskesteg.

Jeg lavede syltetøjet i sidste uge, men så også denne uge svenske tyttebær på torvet - men det er nok ved at være sidste udkald!

2 kommentarer:

  1. Yummie!! Glæder mig til at komme hjem og få flæskesteg med kartøfler, brun sovs og tyttebær à la mormor. Skal vi ikke også snart have hasselbalch kartofler? Eller hedder de hasselbagte? :-)
    Kram fra Eva

    SvarSlet
  2. Hej Eva, Ja du kan godt glæde dig til tyttebærsyltetøjet! med hele svineriet!
    God idé med hasselbackkartofler - selvom jeg har svært ved at lave dem så gode som mormors, men vi må eksperimentere. Og det hedder hasselbackkartofler iflg.sproget.dk - efter en Stockholm restaurant (jeg kan ikke finde ud af at indsætte link til siden.

    SvarSlet