fredag den 3. september 2010

Majsene er søde og sprøde lige nu!

Majs holder sig ikke spændende ret lang tid - 1-2 dage i køleskab. Ligeså delikate, søde og sprøde friskplukkede majs er, ligeså halvseje, halvtørre og triste bliver de, så snart de har ligget lidt for længe.

HELT FRISKE majskolber - kogt 4-5 minutter - serveret med rørt smør, der smyger sig uslankende om kolben, er let og lækkert!

Er majsene blevet ret meget mere end daggamle, kan man jo putte dem i en SUPPE!

Fandt en ualmindelig enkel opskrift på en MAHEKS Kitchen Det er sådan set bare en kolbe pr. mand. Majsene skæres af og koges i (helst) grønsags- eller hønsekødssuppe (og hvis vi ikke lige har det, såhhh... ) Jeg lod kolberne koge med. 1/3 af majskornene tages op med en hulske efter 1 minuts kogning. Resten koger 4-5 minutter. Fjern kolberne og blend suppen (start med ikke for meget væske - den justeres til man synes om suppens konsistens). Jeg havde et par skefulde fed crème fraîche til at runde af med - og krydrede med lidt chili.
Og tilføjede så de hele majs. (Og jeg brugte ingen majsmel, som min kilde gør.)

Jeg havde så lidt kylling i køleskabet, som jeg står i små tern. Kylling, tomatttern og grofthakket bredbladet persille blev fingret sammen og lagt i en lille bunke i suppen.

Vinvalget: En ubastant chardonnay med - bare - en smule fad. Min var Montes Chardonnay classic fra Chile, men en Californisk ville uden tvivl også have gjort sig rigtig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar