lørdag den 4. september 2010

Salsa - eller - Fuglemad!

Salsa er ikke bare dans - det er også en salatagtig-ting! Wiki har en længere forklaring, men i praksis er det nok oprindelig tomat, løg og grøn chili med et godt skvæt  lime. Jeg stiftede først bekendtskab med salsa i Brugsens gamle kogebog: Mad fra fremmede lande, hvor der er en herlig tomat/agurk salsa.

Billed-Googler man, kommer der rigtig mange hits - og det er karakteristisk, at frugt/grønsager er skåret temmelig småt i tern på 6-7 mm. - Wiki'en siger også, at det mexikanske navn - måske kan henføres til birds-food.

Men jeg har altså en tilbøjelighed for salsa i øjeblikket - og når jeg kalder det salsa - og ikke salat - er det når jeg småterner råvarerne og primært tilsætter lime eller citron og kun evt. en anelse olie.

Udover tomat/agurk har jeg fornøjet mig med en blommesalsa og en majs/avocado/tomat salsa. Det er dejlig letspiselig mad.



Salsaerne fungerer godt både til frokost og som tilbehør til fisk, fjerkræ eller kød. Jeg tror også sagtens jeg kan forestille mig en lille frugt-morgenmads-salsa!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar