søndag den 27. februar 2011

På med vinterhatten - udsæt foråret - men slå ørerne ud! - Måske var det lærken .....

Havde egentlig mest lyst til at blive indendøre idag - vejret er lidt smågrumset - og småkoldt er det også; 
Men et eller andet sted ved man jo godt, at det bare er et spørgsmål om at komme i udeklunset. Så den dejlige vinterhat blev fundet frem - mest i den hellige hensigt at få afspadseret nogen af de 10.000 skridt, man helst skal gå om dagen!


Kameraet var efterladt derhjemme, men på et tidspunkt blev jeg fuldstændig grebet af en L.A.Ring stemning, så jeg måtte tilbage efter det. Man skal jo kende sin besøgelsestid - og der var et flot transparent skummetmælkslys over det hele 


Siden den sidste sne faldt, har der været fygning - sne blandet med sand - og ja, det måtte bare foreviges


En fin sne/sandørken med de mest fantastiske former - når man kigger lidt selektivt og har en god beskærer

Og så kan man jo også glæde sig over træernes former her i den bladløse tid
Det lille lyseblå hus ved jernbanen passede bare helt perfekt ind i lyset idag!

Jeg besluttede mig for at gå hjem og finde Martin A. Hansens Løgneren frem - eller måske skal der lidt tøbrud til.

Tankerne kredsede - som så ofte - omkring, hvad man spiser i sådan et vejr.
Der er en rest braiseret skank, som skal nydes med en god selleripuré - and what's for dessert?????

Det må lige være vejr til svesketrifli - så jeg har for første gang i mit liv lavet makroner. (Her holder Karen Volf altså ikke - og jeg skønnede, at en tur til den næsten lokale bager ville tage tid.)

Makronerne er nu lavet - efter Frøken Jensen; det er ikke svært, men man skal være "tilstede" i "risteprocessen"

Ingredinser (halv portion)
50 g mandler (gerne med skal) = knap 1 dl
1 æggehvide
4 spsk sukker = 50 g

mandler blendes fint.
Æggehviden piskes til hårdt skum, 1 spsk sukker piskes i. (Jeg tror det er vigtigt at piske ret længe - 10 min.)
mandler og resten af sukkeret foldes i.


Om SÅ kommer det besværlige! - Dejen "ristes" i en tykbundet gryde ved lav varme til den er sammenhængende! - Jeg syntes sådan set min dej var sammenhængende fra starten, men der sker altså noget, når dejen opvarmes; det vil gerne brænde på, så man skal være "over dejen" hele siden og røre/vende forsigtigt

Dejen sættes på en smurt, meldrysset bageplade - måske dur det også med bagepapir - og bager 10 -12 minutter ved 150 grader.

Jeg tænkte, at det lød omstændeligt med opvarmningen af dejen, så jeg forsøgte mig med et par "uopvarmede" makroner - de øverste - men det ER umagen værd at "riste" dejen!!

Og ja, det med lærken   ......  jeg SÅ den ikke i det disede, mælkede lys, men jeg tror jeg hørte den ....

senere:

Der blev kogt lage til sveskerne .. - triflien blev opgivet ... og i stedet endte det med hjemmelavede makroner, svesker i lage med nelliker, sort peber, laurbærblad, appelsin og pomeransskal


OG ... til .... den færdige dessert, som smagte kanongodt! (Flødeskummet skal være BLØDT - rør med mere fløde, hvis det er blevet for stift!)



Vinvalget - Pedro Ximenez! - det er simpelthen bare sveskevinen for mig!

Ja, sådan kan det ende med en dejlig dessert - hvis vejret er tilstrækkelig L.A.Ringsk!

1 kommentar:

  1. Iiih, hvor dejligt, at huen stadig tages i brug - den er så fin :-D
    Og mumsfilibaba for en lækker dessert - ser vildt lækkert ud! *Mmmhmmm*!
    Stor krammer fra din datter, der savner dig <3

    SvarSlet