tirsdag den 1. marts 2011

Stop spild af mad! - fra skilt mayo til superboller!



Jeg PLEJER ikke at have problemer med den hjemmelavede mayonnaise, som jeg sætter stor pris på - men det gik galt i går! - Tænkte at misfostret måtte kunne indgå i en bolledej - sammen med den gemte æggehvide.
Og det blev vældig godt - selvom det blev til boller med GANSKE almindelig gær (og det skriver jeg selvfølgelig fordi jeg godt ved, at det er bedre at arbejde uden industriel gær - men klaveret kan nu ikke spille lige godt hver gang!).

Når det skal gå lidt hurtigt bruger jeg 1 pakke gær til 6 dl. væske (som kan være vand, mælk, yoghurt eller diverse blandinger (og en sjat sur fløde kan også kommes i)). Jeg tilsætter noget olie - vel ca ½ dl = ca 3 spsk, 2 tsk salt, 1 tsk sukker - og så skal der mel i til dejen er passende blød - der skal selvfølgelig æltes en del undervejs - jeg tror det er det,der gør bollerne gode.
(Idag blev olien så udskifte med mayonnaise-misforståelsen + den ekstra æggehvide  - - det er nemlig ikke et helt must at tilsætte æg, men det gør godt!)

Jeg delte dejen, så halvdelen blev helt almindelige boller til gemalen, men den anden halvdel blev tilsat noget pomeransskal, som var kogt i en sukkerlage. (man tilsætter bare de søbede skaller - og tilsætter så mere mel til dejen er blød og rar)

Dejen hæver ½ time, slås ned og formes til en flad rektangel. Hæver yderligere ca. 30 minutter. Jeg KLIPPER så dejen, så den bliver til fornuftige portionsbrød - jeg synes ofte, det er lidt nemmere i stedet for at forme runde boller - men det gør man jo, som man synes.

De nybagte orangeboller smagte RIGTIG godt - med en kende smør (jeg mistede faktisk HELT kontrollen og kvalte 3 i en frygtelig fart!)

Mit erindre er egentlig at sige, at det er umådeligt nemt at bage boller!!

For nogen tid siden kom jeg til at tænke på nogen af min barndoms "Ikon-kvinder". Én af dem var Fru Rosen, som serverede - firkantede - orangeboller, hvis man var inviteret til the.

3 kommentarer:

  1. SUPER opskrift! Burde næsten havne været med i vores kommende reste-kogebog, som kommer ud her på mandag.

    Kærlig hilsen fra Stop Spild Af Mad - http://www.stopspildafmad.dk

    SvarSlet
  2. Hej Selina,
    Tak for din kommentar :-) glæder mig til at se den nye kogebog. Jeg bakker helt op om "Stop spild af Mad" og synes det er et SUPER initiativ, du har taget.

    SvarSlet
  3. Kære Mutti!
    Hvor ser de gode ud, de boller.
    Og jeg ved, by fact, at du er god til at bruge ALLE rester (så det NÆSTEN er for meget af det gode ;-))
    Knus fra Eva

    SvarSlet