mandag den 7. marts 2011

Køb 3 og smid 2 væk! - eller lav hvidløgspuré

Når jeg en gang imellem køber hvidløg i brugsen, kan jeg ikke få mindre end 3 hvidløg - og SÅ mange vampyrer har jeg alligevel ikke, der skal holdes væk! Derfor ender det tit med at jeg skal smide 2 ud.

Men det skal jeg ikke mere! - Idag skulle jeg finde en opskrift på mos/puré i en dejlig fransk kogebog


Jeg fandt ikke det, jeg søgte - til gengæld fandt jeg opskriften på hvidløgspuré med timian - så nu er det uigenkaldeligt slut med at kassere hvidløg!

Til opskriften
20 fed hvidløg = 2 hvidløg
1 citron (saft)
1 spsk frisk hakket timian
2 spsk olivenolie
salt, hvid peber fra mølle


De 20 hvidløgsfed koges med skal 20 minutter i letsaltet vand. Mærk om de er møre og bløde - mine fik 5 minutter ekstra. For at hvidløgssødmen kommer frem, skal feddene være helt bløde.
Afdryp og "smut" indmaden ud af feddene.
De smuttede hvidløg blendes eller bland med håndkraft med de øvrige ingredienser.



Serveres varm eller kold med ristet brød med ansjoser, sardiner eller spegeskinke.


Vinvalget: Hvid Côtes du Rhône; det skal være en hvidvin uden for meget syre og Rhône er supergodt!
Jeg havde en Guigal fra 2007 - og lidt alder - som får hvidvinen til at virke blødere - var bare perfekt.

P.S:
Forleden fik jeg selleripuré med bagte hvidløg. Det smagte supergodt og jeg er sikker på, at en spsk af denne hvidløgspure også vil virke godt i en rodfrugtspuré af hvide rødder.

5 kommentarer:

  1. Hej Jonna
    Bortset fra at jeg ikke helt forstår konceptet med ikke at kunne nå at bruge 3 hvidløg ;-) så ser denne rigtig opskrift rigtig lækker ud.
    Er straks sat på min (laaange) liste over ting der skal prøves.

    Tak for opskriften
    Randi Lauridsen

    SvarSlet
  2. Hej Randi,
    Du må sætte flere hvidløgsopskrifter på din dejlige blog, som jeg fluks vil melde mig på! - I de fleste af mine opskrifter bruger jeg trods alt kun et enkelt fed. - du kender måske den gamle limerick: "A garlic a day keeps the vampyres away - and two everybody else!" - så jeg plejer at begrænse mig lidt!
    Hilsen
    Jonna

    SvarSlet
  3. Hej Jonna
    Jeg bruger en del hvidløg i min mad. Til en gang pastasauce til 2 personer, bliver der hurtigt brugt 3-4 fed. Grydestegt kylling får også et ekstra Kick af en lille håndfuld hvidløg. Et stykke ristet brød til grøntsagssupper får også lige en opkvikker ved at gnide med hvidløg og dryppe med olivenolie.

    Jeg tror egentlig ikke jeg lugter af hvidløg, undtagen når jeg rigtig har frådset i det. Tror der er noget om at jo mere man spiser af det, jo mindre kan det lugtes (altså med tiden)

    Hilsen Randi
    P.S. Det glæder mig at du kan lide min blog :-)

    SvarSlet
  4. Hej Randi,

    Jeg ved egentlig ikke helt, hvorfor jeg skrev det med at begrænse sig, for det praktiserer jeg i virkeligheden slet ikke! - Og nu har jeg for alvor været i hvidløgs-mood - for du har da helt ret i, at hvidløg skal bruges til en masse dejlige retter.

    Mange hilsner
    Jonna

    SvarSlet
  5. Hej Jonna
    Ja når man først kommer i gang så kan et bruges til rigtig mange ting.

    Én af de sjove ting ved hvidløg, er at det skifter karakter alt efter om det er stegt, kogt, eller bagt.
    Hvis det koges (feks sammen med kartofler til kartoffelmos og det kan anbefales) bliver det til en meget aromatisk hvidløgssmag uden den mindste skarphed.
    Hilsen Randi

    SvarSlet