torsdag den 31. marts 2011

Suppe med mange hvidløg, lidt amontillado og røget paprika

Jeg har været lige ved at glemme, hvor dejligt hvidløg smager; men det blev der eftertrykkeligt rådet bod på forleden.

Egentlig startede det med en tør amontillado, som jeg havde lyst til at bruge til et eller andet - og i denne blogverden er det jo HELT vidunderligt, at man bare lige kan google - og så ofte hurtigt finder ét eller andet herligt (på trods af en MEGET systematiseret opskriftsamling må jeg indrømme, at jeg er blevet glad for blog-opskrifterne - og den herlige personlighed, der ligger i blogs!)

Min søgen bragte mig til Thekitchn hvor du kan se pæne billeder af den færdige suppe.

Men det starter med at pille 10 fed hvidløg - nok nærmest ét helt


Hvidløgene hakkes rimeligt fint og simrer i lidt god olivenolie inden 1 spsk røget paprika tilsættes og snurrer med et par minutter



Derefter tilsættes amontillado - jeg var lidt nærig og brugte vel godt 1 dl - og 6-7 dl hønsefond. Det småkoger  10 - 15 minutter. Smag til med salt og friskkværnet peber.

Der skal drysse med lidt hakkede mandler - gerne spanske marcona. Min suppe var del af en større "småtteri-servering" så jeg serverede den smålun i glas - måske var det derfor, at mandlerne faldt til bunds og ikke havde den store dekorative værdi, men godt smagte det.

Jeg tænker lidt på, om suppen var blevet pænere, hvis man havde siet den, så alt det der lå om svømmede var hakkede mandler :-)

Vinvalget: det kan næsten ikke være andet end en knastør Amontillado - og i øvrigt synes jeg, vi drikker ALT for lidt af de dejlige tørre sherry'er, som kan bruges til 117 ting. Fino eller Manzanilla kan også gå an - og er nok umiddelbart lidt lettere tilgængelige. Men den dybere smag i amontilladoen går nu umanerligt godt til den røgede paprika!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar