torsdag den 3. marts 2011

Back to Basic - Hjemmelavet Pasta

Jeg kan blive meget fascineret af, hvor lidt der skal til for at lave noget spiseligt.



Pasta kræver sådan set bare mel, vand og salt - så bliver det ikke meget enklere

Forleden lavede jeg braiserede lammeskanke på den lidt nordafrikanske facon med bl.a. kanel og dåsetomater, som har en prime-time i mit køkken lige nu. Jeg hentede inspiration til skankene hos Souvlaki for the soul


Men det, der var RIGTIG sjovt, var at lave pasta. For en del år siden havde jeg faktisk en MASKINE til at lave pasta - men som det engang imellem går blegnede enthusiamen - og den fine maskine endte til genbrug et eller andet sted.



Det, der er RIGTIG VIGTIGT, når man ruller pasta, er, at dejen skal være TYND - TYND - TYND - ellers bliver den færdige pasta totalt gummiagtig og uinteressant. 


Nu klarer jeg mig med en kagerulle - og eftersom det ikke er en stor husholdning, går det glimrende. Er man ikke så meget til frihånd, er det fint med en lineal!

Man bruger godt og vel dobbelt så meget mel som vand - jeg saltede ikke dejen - men kogte pastaen i vand med rigelig salt (1 spsk pr. liter) et par minutter - pasta skal ikke bulderkoge - men DOG koge (derfor er det vigtigt at have rigelig vand, så pastaen ikke går "af kog")


Første dag brugte jeg 1/3 af dejen - resten blev lagt i køleskab i film - og det var der ingen problemer med.

Næste dag blev der igen rullet dej - nu til små raviolier, som blev fyldt med resterne fra skanken. Der kan faktisk ikke være særlig meget fyld i en lille ravioli, så det er en god idé kun at bruge kødet - og så ser-
vere grønsagssovsen som tilbehør


pastapakkerne blev kogt i saltet vand 4 - 5 minutter


og serveret med rigelig revet GOD parmesan

Vinvalget: vi kan godt lide hvidvin, så valget faldt på en hvid Côtes Catalanes - på hvid grenache - og med lidt fad. Bliver det for specielt, så bare led efter noget fyldigt med lidt fadlagring - det kan nemt være en god chardonnay.

5 kommentarer:

  1. Det ser uforskammet godt ud! Uhm :-)

    SvarSlet
  2. Tak! - og jeg får egentlig lyst til at kaste mig ud i mere af pasta-typen. Jeg ser, at du "arbejder" med benspænd - jeg kunne godt have dim sum som benspænd. Fik fantastisk dim sum i London for et par år siden - og ... hvor svært kan det være?????

    SvarSlet
  3. Dim sum er en fantastisk spise - det synes jeg bare, du skal gøre! Glæder mig til at se, hvad du finder på :-)

    Hav en god weekend!

    SvarSlet
  4. Uuuuhmmn, det ser dødlækkert ud, mor!
    Glæder mig til at du skal lave hjemmelavet pasta til mig engang; ku' også være, vi skulle eksperimentere med både pasta og dim sum, når du kommer herned! (med mindre vi KUN skal spise ude!)
    Knus og rigtig god weekend :)

    SvarSlet
  5. Nu skal man jo heldigvis :-) spise flere gange om dagen, så jeg giver gerne et sådan-laver-man-pasta-kursus!
    mht dim sum er jeg helt på bar bund - synes bare de små pakker er ualmindeligt søde! - Lad os se, hvor langt gør-det-selv-energien rækker..
    Store knus til Istanbul!

    O

    SvarSlet