onsdag den 30. marts 2011

Østrigsk salat med mælkebøtteblade og græskarkerneolie - - og med et eller andet

Sidste weekend fandt vi friske mælkebøtteskud i skoven - OG anemoner - på trods af den bidende kulde.

En østrigsk kvinde har lært mig at bruge græskarkerneolie - til de første mælkebøtteblade - og de skal altså være fine og friske - og de skal "BUGNE" ved roden.


Jeg laver en dressing af den smukke grønne - og ret gennemtrængende græskarkerneolie, dæmper smagen med lidt olivenolie (men det er jo en smags sag) tilsætter noget citronsaft, som jeg synes er bedre end eddike i denne sammenhæng. Krydrer bare med salt og peber.


I foråret laver østrigerne gerne en salat med karofler, mælkebøtteblade, lidt vild brøndkarse, løg og den foran beskrevne dressing.
Og så ristede vi i øvrigt nogle græskarkærner og dyssede ovenover (efter at de var saltede en smule)

I wienerschnitzlens hjemland spises DEN selvfølgelig til salaten.

Hos os fik salaten følgeskab af sæsonens sidste to fasanbryster - og det smagte GODT. Kylling eller svinemørbradville absolut også være brugbart



Stegemetoden har jeg lært af min datter, som skriver på Stjernestøv i Silkeregn. Man opvarmer en GOD pande til den ryger lidt, så hældes en god sjat olivenolie på og kødet brunes ca. 1 minut på hver side (jeg salter og pebrer FØR stegning (i alle tilfælde på den ene side). Derefter steger kødet færdigt i et passende ildfast fast 6 minutter ved 175 grader. Trækker derefter 5 - 10 minutter.

Denne stegemetode giver BÅDE gode bøffer, fasanbryster og vilandebryster - og sikkert også meget andet - men husk - panden skal være RYGENDE varm - INDEN olien hældes på!

Vinvalget: Det kunne nemt være en østrigsk Grüner Veltliner, som har lige præcis den vidunderlige friskhed, jeg i alle tilfælde har lyst til lige nu! (Vi drak ganske vist en lidt halvtung hvid grenache fra Rousillon; - det smager i sig selv dejligt, men fungere reelt bedre med lidt tungere mad).



Ingen kommentarer:

Send en kommentar