tirsdag den 1. februar 2011

Pomeranser - guf for sæsonfreaks!

Gennem mange år har jeg haft lyst til at lave noget med pomeranser - og nu er det endelig blevet til noget!


Pomeranser har en MEGET KORT sæson fra midten af januar og en 3 uger frem. Dertil kommer, at de er ikke lette at finde i butikkerne, men for 14 dage siden var de hos en af de økologiske torvehandlere på Ingerslevs Boulevard i Århus.
De opskrifter, der havde ligget i min ikke ubetydelige opskriftssamling, var på pomeransmarmelade.
Pomeranser har en syndflod af kerner og en meget intens syrlig/bitter smag, så der skal en del sukker i marmeladen. Når dertil lægges, at marmeladen skal småkoge temmelig længe, bliver smagen også DYB og vinteragtig


Denne opskrift, der er meget enkel, stammer fra et gammelt Alt for Damerne. Den bygger på 100 g sukker pr. pomerans. Jeg lavede den faktisk bare med en enkelt frugt - og det var lidt lidt, men man kan jo bare gange op. Jeg fik cirka 1 dl marmelade af min ene pomerans

5 pomerans
500 g sukker
1 dl vand

1. Skær pomeranserne over pres al saften ud, der skal være 1/4 l.
2. Pil omhyggeligt alle kerner fra og kom dem i en lille tynd stofpose. Hæld vandet over og lad dem ligge sådan til de skal i marmeladen. - Alternativt: Hvis man ikke har en stofpose, så hæld vand over kernerne (og det er jo ikke et problem, når man kun laver marmelade af en enkelt frugt) - lad dem ligge til de skal bruges - og så bare fiske dem op med en lille gaffel, når marmeladen er færdig. Vand/kerner er pektinholdige og er med til at stivne marmeladen; derfor kan man ikke springe over kernerne!
3. Fjern den hvide hinde fra skallen af cirka 1/4 af de anvendte pomeranser og skær disse gule skaller i små tynde strimler.
4. Si saften ned i en gryde og kog den med de snittede skaller under tæt låg i 10 min. til de er bløde.
5. Tilsæt sukker og kog uden låg cirka 20 min.
6. Tilsæt pose/vand eller kerner/vand og kog yderligere 10 min.
7. Fjern skum, hvis der er meget - og man gerne vil have marmeladen meget klar (jeg gør det ikke altid)
8. Lav evt. gélé-prøven: - hæld en smule marmelade op på en tallerken og hvis den får en konsistens, som man kan lide er marmeladen færdig.
9. Hæld på rene glas. Jeg skal helst have en ny marmelade hver uge, så jeg laver ikke store portioner - og behøver derfor heller ikke konserveringsmidler.

P.S. Min marmelade blev faktisk for stiv, så jeg lunede glasset i micro ovnen og rørte marmeladen sammen med lidt mere vand. Hvis marmeladen er for tynd, må man i gang med kogningen igen.

Pomeransmarmelade passer godt til ristet brød og en kop te


P.S. På engelsk hedder pomeranser Seville Orange - hvis du vil google andre opskrifter


2 kommentarer:

  1. Lyder spændende med pomperans-marmelade! Hvor er du god - du får altid lavet så mange spændende marmelader :-) Ville gerne sidde hjemme i køkkenet lige nu og drikke en kop te og spise en ristet franner med hjemmelavet pomperans-marmelade!
    (Især fordi jeg er lidt småsyg igen, så kunne godt lige bruge lidt moderlig omsorgshygge!)
    STORT knus fra din datter

    SvarSlet
  2. Rigtig god bedring! - Det kan da ikke passe, at du skal være småsyg, når jeg er så langt væk - og ikke kan omsorgshygge omkring dig!
    Knus

    SvarSlet