onsdag den 29. juni 2011

Tid til franske ærter ... med et eller andet!

De FRISKE danske ærter har sæson lige nu - og deres sæson er så KORT, så KORT - så brug dem til andet end slik. Selvom frosne udmærket lader sig spise, er de friske af en helt anden kaliber!

Jeg har et par klassikere, som jeg dårligt kan undvære - én af dem er franske ærter


Til 2 personer skal man bruge 1/2 kg ærter, som bælges (og hvis man spiser halvdelen under bælgningen skal man købe dobbelt portion :-). De SMÅsnurrer i lidt vand med salt og en klat smør i 7-8 min. sammen med et ret finthakket løg (skalotte- eller rødløg passer min smag bedst). Lige inden servering vendes et par håndfulde tykke, sprøde salatblade i; de skal "falde sammen" under omrøring. 

Det er SÅ meget SOMMER! Vi spiste lidt nye kartofler og lidt svinemørbrad til.

Vinvalget: Ærter har det godt med Pinot Gris - gerne en lidt fyldig af slagsen fra Alsace. 
Det havde jeg ikke lige, så det blev til en Riesling - og det skal ikke være en alt for benet én af slagsen!

1 kommentar:

  1. Hej Jonna.

    Det ser lækkert ud. Det skal prøves når ærterne er klar.

    Med venlig hilsen

    Orla

    SvarSlet