fredag den 17. juni 2011

Hyldeblomster og sorbet-forsøg!

For en SJÆLDEN gangs skyld har jeg været på forkant! - Sagen er, at jeg har været umanerligt meget på ferie de seneste uger, så da jeg lige var hjemme i sidste uge, troede jeg, at det var de allersidste hyldeblomster, jeg så. Jeg skyndte mig at få lavet bare en smule hyldeblomstdrik med det, jeg troede var de ALLERSIDSTE blomster. (Det skulle gå lidt hurtigt, så jeg kogte bare lidt vand og sukker, puttede de fire blomsterklaser i lagen sammen med et skivet citron og appelsin - og lod det så trække til idag - altså en lille uges tid - og det blev fint nok)

Da jeg kom hjem forleden var der til min overraskelse masser af blomster - hvor herligt!!


I aften havde jeg lyst til sorbet - og med en til-overs æggehvide i køleskabet - forsøgte jeg mig. Saften blev siet fra og rørt sammen med den æggehvide, der var pisket til skum med et par spsk sukker. Der blev smagt til med mere citronsaft, som jeg synes manglede. Massen blev hældt i en stålform (godt når man skal indfryse is) og sat i fryseren. Den første time brugte jeg håndmikseren et par gange og efter knap to timer var der faktisk en ret skøn sorbet! 



Får jeg energi til mere hyldeblomstdrik, vil jeg nok bruge min gode gamle opskrift, som har tjent mig i mange år - og som stammer tilbage fra dengang jeg skrev yndlingsopskrifter på det gamle "hakkebræt". Og ja, vinsyre (evt. citronsyre) er godt i saften. - Og hvor opskriften stammer fra fortaber sig i det uvisse - men det er HELT sikkert ikke min egen!


- -  Og så havde jeg egentligt helt glemt det med gin'en, men det lyder da meget godt :-)

P.S. Det med at filtrere gennem vat er noget, jeg har lært af min mor. Det fungerer til både saft og suppe og mærkværdigvis/heldigvis kommer der ikke vat i maden, så jeg har altid en pakke køkkenvat til den slags.

3 kommentarer:

  1. Kan godt lide den sidste sætning på det gamle kort."eller bruges som fortynder i gin", hehe!

    SvarSlet
  2. Ja, lidt ærgerligt at jeg kom til at lave sorbet af det hele - men måske når jeg at lave en portion mere!

    SvarSlet
  3. Hvor lyder det lækkert, den vil jeg prøve at køre på ismaskinen! Tak for inspiration!

    Hilsen Didde

    SvarSlet