lørdag den 18. juni 2011

MAD - en herlig feriesouvenir!

Jeg er sikkert ikke den eneste, der kommer hjem med kufferten fuld af mad-souvenirs! - Altid bliver jeg fristet totalt over evne, når jeg ser alt det forunderlige, jeg ikke lige finder hos mine lokale!

I London fik vi købt lidt grøn mintchokolade, men ellers er kurven mest præget af besøg i Collioure i Sydfrankrig, hvor der fanges middelhavsansjoser. Der kom også søpindsvin i kurven plus rouille og aioli, så jeg endelig kunne finde ud af on-location-forskellen.
Derudover laves lækker vin i området - og en Cuvée du Soleil, som står ud i både varme og kulde i glasballoner i flere år, inden det bliver til liflig dessertvin, måtte også med hjem. 


De indviede vil måske undre sig over den interesse, gemalen lægger for dagen ang. ansjosfiletteringen


Sådan mishandler man vinen i Banyuls og omegn - - men resultatet  -- UMH!



Udover vinsmagninger kan man også med fornøjelse kaste sig over olivenolie! - Og købe anderledes olivenprodukter, såsom olivenmarmelade med vanilje! (Ovenstående billede er velvilligt stillet til rådighed af Bodil Mols Jensen - og jeg synes det er SÅ fint!) 

Vel hjemkommen drejer det sig sådan set bare om at sørge for at få spist tingene. 
Min erfaring er, at det kan man ikke gøre for hurtigt!

Også set i lyset af, at der også blev købt - endnu flere - mad-souvenirs i den just forgangne week-end i Sverige! 


Her fik jeg styret lysten til alkoholfri saft og ikke mindst min svaghed for safran blev tilgodeset med safransskorper, pærer i safran og safraneddike. 

Når gemalen tidligere er kommet hjem fra Finland med havtornmarmelade , har jeg ikke været særlig begejstret. Nu er frugten jo blevet highlightet i de senere år i det nye nordiske køkken, så den får lige en ekstra chance.

8 kommentarer:

  1. Det er jo lutter skønne sager - dejlige billeder du har lagt op :-)

    SvarSlet
  2. hehe, ja den indviede synes at gemalens interesse for fisk er ret så pudsig ;-)

    Men sikke nogle billeder! For sørensen da - det HELE ser bare suuuuper lækkert ud.

    SvarSlet
  3. Der er bare ikke noget bedre end at bringe minder med hjem end i form af mad - jeg har altid min kuffert fuld - og jeg er sikker på at når jeg skal til New York senere på året så vil jeg ikke kunne lukke min kuffert :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  4. Hej Jonna.

    Når man ser hvad du har fået med hjem, forstår jeg at du lod dig friste. Det ville faktisk være uforsvarligt at gå forbi alle de lækre sager :-)

    Med venlig hilsen

    Orla

    SvarSlet
  5. Hej Piske,
    Tak for din søde kommentar - og jeg har SÅ dårlig samvittighed over, at jeg ikke fik herkomsten på det fine billede fra olivenmøllen med i første indlæg - men det var en medrejsende, Bodil, som tog det.

    Apropos kameraer så er jeg glad for mit lille lommekamera, CANON S90 - det kan meget mere end jeg kan! (hvid du altså stadig leder...) - og jeg nyder bare at kunne putte det i lommen - har (desværre) ikke den store tålmodighed til lange indstillinger

    SvarSlet
  6. Hej Eva,
    Ansjosinteressen har dog endun ikke udmøntet sig i smageforsøg! - Mht billeder har jeg fundet ud af at tage dem i en høj opløsning, men det gør du vist også - og det GIVER altså bare pænt klare billeder.
    Knus
    Mutti

    SvarSlet
  7. Hej Newyorker,
    ønsker dig det mest superdejlige, halvtonstunge newyorker-madkuffert!

    SvarSlet
  8. Hej Orla,
    Hvor skønt - nærmest - at blive påskønnet for sin mad-hjemtagelses-ansvarlighed :-)

    SvarSlet