torsdag den 9. juni 2011

Courgetteblomst - en lille gave i kartoffelposen!

Jeg har en fuldstændig blød plet med courgetteblomster, så stor var min glæde, da jeg kom hjem fra sommergroent.dk og fandet en lille pose med en courgetteblomst + nogle bittesmå, umådeligt delikate minicourgetter i min kartoffelpose.


Courgetteblomster er til her-og-nu, så der blev googlet lidt efter opskrifter; det meste handlede om ricotto og parmesan + +  ...   ???

Mit køkken rummede - bl.a. - mascarpone, parmesan, frisk basilikum og citron (skallen blev revet fint). det blev rørt med salt og peber, formet til en håndterbar lille kugle - og puttet i vidunderet.

"Batter'en" - (og hvad er mon lige det danske ord for den slags?) blev mixet af lidt hvedemel, bagepulver, salt og vand (det kunne have været bedre, så googl et andet sted for mål!! - og i øvrigt skulle der have været øl i, men dej til éen person, så er det svært at overtale sig selv til at åbne en øl!)

På trods af at "omsvøbet" ikke var helt perfekt blev den fyldte courgetteblomst og minicourgetter (som jeg havde skåret igennem på langs) dyppet i dejen og stegt i en dyb pande med olie. (Jeg vender "emnerne" i stedet for at dybstege - men under alle omstændigheder skal "emnerne" dryppe af på noget fedtsugende papir.

Al den stund jeg også lige skulle snakke en times tid med min datter i Istanbul og en halv time med min søster i Sverige, begrænsede tilbehøret sig til lidt choppede tomater og en smule crème frâiche med hvidløg (+ selvfølgelig salt og peber)


Det smagte dejligt, dejligt, dejligt!
Der blev drukket en frisk rosé til

4 kommentarer:

  1. Uhm hvor spændende! Jeg har stadig til gode at lave mad med courgetteblomster, selvom jeg har drømt om det længe .-)

    SvarSlet
  2. Mmmhmm, det lyder dejligt! Og er ret imponeret over, at du gad gå ud og lave det - så sent på aftenen. Så er man et madøre ;)

    SvarSlet
  3. Hej Piske,
    Faktisk har jeg kun brugt courgetteblomster et par gange, men jeg er dybt fascineret af deres fine skrøbelighed. Blomsterne SMAGER ikke af forfærdelig meget, men de er et smukt omsvøb til en eller anden lækker lille oste-mums!

    SvarSlet
  4. Hej Eva,
    Ja, jeg er vist et madøre :-)
    Men det tager nu ikke så lang tid at lave en lille dej - og fumle lidt ostefyld sammen.
    Og så er det jo dejligt at sidde og uhm'e!
    - Kommenaren har ladet vente på sig pga Sverigesturen.

    SvarSlet