torsdag den 30. juni 2011

Hjemmegjorte marmelader tak - der er gang i de røde sommerbær!

Når jeg er på ferie, falder overnatningssteder, der spiser mig af mig med små industrielle portionsmarmelader, altid i min anseelse!!! - Så selvfølgelig lader jeg mig heller ikke nøje med industriens "velsignelser" i dagligdagen!

Må jeg be' om den hjemmelavede - og jeg laver hellere "UGENS MARMELADE"  frem for at lave til gem på hylderne. - Og SMÅ portioner kræver ikke ret meget tid - især ikke i en 2-personers husholdning.


I aftes var der lidt rabarber og jordbær til overs - og de blev omsat på under 10 minutter til herlig marmelade - uden anden tilsætning end lidt vanilje, et skwiis citron og ca. halv vægt sukker af frugtmængden. Det er absolut unødvendigt med konserveringsmidler, når marmelutten spises i løbet af en uges tid.

Rabarberne blev skåret småt - og rørt med halv mængde sukker (det safter i løbet af 2-3 minutter, når der røres flittigt).


Rabarber/sukker blev sat på rask varme - og mens jordbærrene blev skyllede og pillede og rørt med sukker,


mørnede rabarberne lidt inden jordbærrene blev tilsat. Herefter behøver marmeladen kun 2-3 minutters kogning.
Der blev smagt til med en smule citronsaft - og så var morgenmadsmarmeladen klar.

Og marmeladen smagte godt i morges - og her til aften blev den brugt til et par overskudsvafler fra fryseren plus lidt letpisket flødeskum, der var smagt til med en anelse sukker. - Syndigt godt!

Og når man tænker på, hvor utrolig nemt det er at lave, kan man undres over, at vi lader os nøje med diverse uinteressante færdigprodukter - - - for slet ikke at tale om, hvor meget sjov og variation og twist man kan tilføre sin hjemmelavede, hvis man har "orket" til det - men det mangler jeg nu lige for tiden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar