torsdag den 23. februar 2012

Torsk - retrolækker - med hele tjavsen

Når vandet er rigtig koldt er det sæson for torsk. Personligt synes jeg, man skal slå et slag for danske fisk. De er måske nok dyrere end de importerede, men det forekommer mig urimeligt, at man i et land med så meget kyst og vand ikke spiser danske fisk!

Torsken saltes inden kogning, for at få den dejlige fasthed i kødet. Den skylles lidt og koges. Den lægges i KOLDT vand med 1 spsk eddike pr liter vand - måske skal der en smule salt i. Den bringes helt langsomt i kog - og står derefter bare i kogevandet 5-10 minutter; så er den fin og fast.


Der skal selvfølgelig spises kogte kartofler og en bechamel-sennep sovs til torsken. Det er det helt basic.  Hakkede hårdkogte æg, rødbeder, persille samt revet peberrod er det helt klassiske tilbehør.

Vinvalget: En oversøisk Sauvignon Blanc klarer både peberrod, sennep og rødbeder. 

P.S. Apropos danske fisk - så skyldes min opfordring også min forbavselse over, at det udmærkede blad Mad & Bolig i sit februarnummer serverer engelske makrel. - Jeg er måske fatsvag, men jeg forstår ikke, at man ikke bare venter med makrel til august, når de er fede og blanke :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar