lørdag den 17. marts 2012

Mousse med Kaffesmag

Jeg havde lige et granatæble, der skulle bruges - og der var lidt æggehvider i fryseren. Det var derfor helt oplagt at lave en Irish coffee-mousse med granatæblekerner, som jeg faldt over i bladet Mad nr. 02 fra 2009.


Grundprincippet i opskriften var anderledes end hvad jeg normalt bruger - men resultatet var en let og fluffy mousse. Jeg halverede opskriften - og det passede fint til 2 personer.

2 blade husblas
1 dl kogende vand
4 tsk god instant kaffe
50 g brun farin
1-2 tsk whisky
2 æggehvider
2½ dl piskefløde

pynt:
1 granatæble
chokoladespåner

Husblas lægges i blød i koldt vand ca. 10 minutter.
Kog vand og tilsæt kaffe, farin og whisky - opløs husblas i blandingen.
Stil på køl til den bliver småblævrende (man skal holde lidt øje det, men det tager ca. 10 minutter).
pisk æggehvider
pisk flødeskum - IKKE for stift.

Fold først æggehvider i kaffeblandingen - lette tag, men homogen masse.
Fold derefter flødeskum i blandingen.
Hæld i serveringsglas og stil på køl mindst 30 minutter.
Pynt

Jeg afviger lidt fra grundopskriften; f.eks. lever jeg livet farligt og bruger ikke pasteuriserede æggehvider. Grundopskriften skal absolut prøves med citron,appelsin og andet.

Vinvalget: jeg kunne forestille mig en iskold kaffelikør - altså Kahlua frem fra skammekrogen. - Eller en Bailey måske. Likør er måske mest til 60+ kvinder - og jeg NYDER det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar