søndag den 31. oktober 2010

Lucky Ducky - at flå en vildand!

Ikke nok med at jeg skal læse til eksamen, men tanken om de her 6 vildænder, der hænger/hang ved min bagdør, har fyldt en del i mit hoved!

Men nu har jeg så flået vildænder! - Lidt pavestolt føler jeg mig!

Startede med at plukke, men det kunne jeg godt se, ville blive en MEGET langsommelig affære - og jeg har jo travlt! - og tanken om indmaden - arghh! - Så de blev flået.



Jeg har en veninde, som hedder Karna; sidst jeg var sammen med hende, fortalte hun, hvordan hun som barn havde flået harer! - Jeg var faktisk noget målløs - arghh! tænkte jeg. Men nu hvor MIN udfordring var her, tænkte jeg, at når Karna kunne som barn (og det var, fordi hun skulle sy pelse til sine dukker - og ikke havde tillid til at andre kunne flå forsigtig nok!) så kunne jeg altså også som velvoksen kvinde.

Mogens, min vildandeleverandør, havde fortalt, at jeg bare skulle finde spidsen af brystbenet og så starte dér. Det er jo nemt nok, og jeg fandt hurtigt ud af, at jeg havde nemmere ved at få hul på krabaten med en saks end med en kniv. Bare ind nederst ved brystbenet - og så får man faktisk nemt lavet en åbning, som skal være en 4 - 5 cm, før man mere skånselsløst begynder at krænge pelsen af Anders og Andersine.

Jeg arbejdede med handsker (lidt tøsedreng har man vel lov at være!), men man skal selvfølgelig bare få fingrene ind under fjerdragten på dyret - og så er det faktsik MEGET nemt, at få krænget vrangen ud. (Og jeg kan godt forstå Karna - der skal arbejdes lidt forsigtigt, hvis man vil have en hel pels ud af det)

Nu havde jeg ikke stor lyst til det med indvoldene (og jeg HAR jo travlt idag), så jeg skar bare brysterne af.

Der er nu 12 fine bryster; desværre er der ikke tid til gæstebud i dag, hvorfor de fleste skal en tur i fryseren.
Men brysterne skal nu ikke ligge der ret længe - principielt er jeg ikke meget for at opbevare ting i fryseren ret længe!

P.S. Jeg kunne ikke umiddelbart finde billeder af andeflåning på google, derfor denne lidt lange forklaring, hvis andre nu lige står med en flok ænder og har brug for hjælp.

Vinvalget: Jeg er lidt i tvivl og det skal være moden Bourgogne eller en fyldigere grenache-domineret Syd-Rhône. Det vil jeg tænke over.

2 kommentarer:

  1. Men du kan godt lide lade dem ligge tilpas længe nok i fryseren til, at de også er der, næste gang jeg er hjemme ;-)
    Mmhmmm, and med rødkåls og appelsinsalat - og brun sovs - mumsfilibaba!
    Knus og kram og ringer til dig om lidt!
    E.

    SvarSlet