torsdag den 25. november 2010

sorte soltørrede oliven i brunet smør - lækker dyppelse

En gang imellem falder ens vej forbi en restaurant, hvor man får et eller andet, som man straks må hjem og efterligne. Forleden fik jeg på Varna i Århus en MEGET lækker dyppelse til sandart ved et arrangement i anledning af Wassim Hallals nye kogebog: UNPLUGGED. Hakkede, sorte oliven og brunet smør - tror jeg?

Det smagte superdejligt. Min kopiversion bestod af soltørrede oliven, som blev skåret fra stenene (og oliven SKAL altså have sten!). Smør blevet brunet til brus på panden - mere end 25 g pr. person går ikke an i mit køkken! De hakkede oliven blev rystet lidt rundt og hældt over en mos af kartofler og pastinak.
Det blev så brugt som tilbehør til en entrecôte - men meget andet kunnet have været ledsager.

En anden gang vil jeg glemme tomaterne på denne årstid - men lidt fine tern af blegselleri giver et fint sprødt bid og harmonerer godt med blødt mos og de lidt bitre oliven.

Vinvalget: Fyldig rødvin, gerne med modne tanniner og lidt fad. Fadet giver dybde i smagen og det harmonere godt med den dybe og lidt bitre smag i de sorte oliven. Skal det være mere konkret er oversøisk syrah eller cabernet sauvignon fint. Det passer i øvrigt også rigtig godt til rødt oksekød

3 kommentarer:

  1. Uha uha, det ser godt ud, Fru P! Og godt at se, at der alligevel kom noget godt ud af Varna-besøget :-)
    Ville sørme gerne ha' både SPIST og Drukket med hjemme i aften!
    Stort knus fra Eva

    SvarSlet
  2. PS: Oksehøjreb fra fryseren? :-D
    PPS: Det eneste der måske ville mangle for mig på den tallerken var det søde touch - ellers ser det forrygende ud!

    SvarSlet
  3. Entrecôte fra Bichel, der har det skønneste krogmodnede kød - modnet et par uger mere end normalt, hvilket giver helt fantastisk mørt og lækkert kød.
    Med hensyn til det søde så er jeg lige præcis ikke på det område særlig dogmatisk! - men rent faktisk er der en snert af sødme i brunet smør.

    SvarSlet