tirsdag den 5. oktober 2010

Pannacotta - så bliver det ikke meget nemmere!

Jeg elsker desserter - og skal det gå hurtigt, er pannacotta sagen. Fløde, Sukker og Husblas + smagsgiver til crèmen + en eller anden form for frugt er, hvad der behøves.

Lige i øjeblikket har jeg et flip med at gøre min vægt (husholdnings- forstås) UNDværlig! jeg har faktisk aldrig været ret god til at lave mad på slump, men for tiden kaster jeg mig ud i det. Det er vældig nemt at finde opskrifter på pannacotta - så det drejer sig mest om at beslutte, hvor stor portionen skal være - og hvor stiv pannacottaen skal være - og om den skal være fuldfed. Min portion pannacotta - uden ledsagefrugt - har ca. 320 kal. - så jeg synes ikke den skal være større, men det er jo op til den enkelte.

Husblasen lægges i blød 5 - 10 min i koldt vand.

Fløde, sukker og vanilje bringes til kogepunktet under omrøring. Lad den trække, mens husblasen udblødes.
Tage husblasen op af vandet og knug den fri for vand. Opløs husblasen i den - stadigt - godt håndvarme crème og fordel pannacottaen i fire små skåle - gerne af glas.

Opskrift til 4 portioner:
3 dl piskefløde
4 spsk sukker
½ - 1 stang vanilje (kornene skrabes ud)

2½ blad husblas

Husblas er en sjov størrelse, til at sætte facon på bl. a. desserter. Jeg kan godt lide, at pannacottaen ikke bliver ALT for stiv, men vil man have en fastere crème, kan man tilføje lidt mere næste gang, man laver desserten.

Desserten skal stå 1 - 2 timer i køleskab, inden den stivner, men man kan sagtens lave den dagen før, den skal bruges.

Til pannacottaen spise vi danske vindruer, der havde trukket i lidt grappa/sukker - og den lidt skarpe spiritus var god til den søde og fede pannacotta.

Serverer man frugt, der er marineret i spiritus, til desserten, behøver man selvfølgelig ikke dessertvin til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar