lørdag den 30. oktober 2010

Morgen, middag eller aften: Æg - Porre - Bacon

Der skal slet ikke blogges! Lige hjemvendt hundesulten fra arbejde, skal det gå lidt hurtigt - - og der skal bare studeres, læses og skrives, - men min "ægge-anordning" smagte rigtig godt (eller også var jeg bare sulten), så jeg blogger lige for at huske opskriften, for den skal jeg bruge til bruch en dag. - Og jeg plejer ikke at putte citron og muskat i mine æggekager, så det skal jeg også lige huske.  Jeg fik inspirationen fra en fin blog, der hedder Radishes and Rhubarb - men lavede den - selvfølgelig - om, fordi jeg ikke havde alt hvad jeg skulle bruge.

Det skulle have været klatkager, men flød så meget ud, at de endte som en pandekage. - Opskriften er til  1 - ½ person.

Et par skiver bacon steges på en varm pande.
Imens ordner man en mellemstor porre og skærer den i skiver, som steges i baconfedtet (efter at bacon'en er lagt til afdrypning på tyk køkkenrulle).
Imens pisker man let 2 æg med en lille skefuld crème fraîche (el.lign.), et par spsk revet parmesan (GOD!), lidt revet citronskal og muskat + salt og peber. Der skulle lidt mælk/fløde i massen, så den blev "flydbar".

Jeg crunchede den ene skive bacon med æggene, hældte porrerne i, puttede mere fedtstof (GOD olivenolie og lidt smør) på panden, og satte æggemassen på panden som klatkager. De flød sammen og blev til en pandekage: Men den smagte umanerligt godt! Den sidste baconskive smuldrede jeg over kagen og "pyntede" med hakket persille (selvom jeg har lært af min datter, at "pynt" skal have en funktion. men persille smager også godt! Lidt godt Emmery-brød til.

Vinvalget: Pinot Blanc fra Alsace - Agapé. - og det passede fint sammen.

2 kommentarer:

  1. MMhmm, det lyder lækkert, mor!
    Men fy fy skamme - ikke blogge - tilbage til studierne ;-)
    (ej, en lille pause må man nu gerne ta'! - Husk lige min storhed her til en anden gang!)
    Persillen... helt ok, hvis den er finthakket og indgår som element i retten - så er det jo netop ikke bare ligegyldigt pynt...
    Stort knus og go' læselyst
    e.

    SvarSlet
  2. Er - næsten - tilbage ved studierne; men synes jeg har lidt blog-abstinenser! - Og ja, persillen var/blev en integreret del.
    Hav en god weekend!

    SvarSlet