onsdag den 15. januar 2014

Boller i selleri - mere småsnusket januar-hvidgråt

Jeg har vist skrevet det før - men lad mig gentage, at mad, der ikke er særlig pæn, kan godt smage umanerligt godt!

Det gælder den gode, gamle ret Boller i Selleri


der er ingen formildende grønne omstændigheder - det ville smagsmæssigt være HELT upassende for mig - min UHM!

For at være sikker på tilpas salt var jeg lige helt omhyggelig med saltningen af kogevandet, da det skulle bruges til sauce.

Til 2 personer brugte jeg

350 g renset selleri i lidt mere end terningstore tern - de blev kogt i
3 dl vand tilsat ½ tsk salt.

Jeg kogte 7 minutter. Så er sellerien ikke udkogt; nærmest fuldstændig tilpas. Overhold kogetiden!

Opbagt sovs lavet af 
20 g smør (lidt meget, men hva')
1 spsk hvedemel.
Væske i form af kartoffelvand, sellerivand og kogevand fra kødbollerne (det var så faktisk superdejlig suppe fra weekendens kogte svinebryst).

Kødbollerne lavede jeg forleden, da jeg alligevel havde gang i frikadelleproduktionen; det kan anbefales at lave rigelig fars og bruge noget af det til koge kødboller (de skal bare skælve i suppe/vand ca. 10 minutter).
Vi spiste også lidt kogte kartofler til.

Januar er lidt køligt blå, hvid og grå - og det må maden også gerne være. 
Som sæsonfreak må jeg proklamere: fri mig for tomater :-)

Vinvalget: Hvidt af en eller anden art. 
Der blev drukket Rueda på Verdejo. Helt Ok, men en halved chardonnay kunne sikkert også glide ned 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar