tirsdag den 12. januar 2010

Torsk med hele tjavsen! - hvad drikker man til?

Hjemme hos mig får man ikke torsk til nytår! På trods af mange opfordringer er min mand ikke nogen stor tilhænger af "aquired taste" - dvs. det med at spise ting en 10 - 12 gange for at vænne sig til smagen. - Fisk er altså stadig bandlyst i hans univers!

Det afholder nu ikke mig fra at spise fisk! Så, ned til min gode fiskehandler, Havnens Fiskehus, for at købe torsk, som stadig er superfint her i januar - måneder med "R" siges at være gode torskemåneder. Det bliver lavet helt traditionelt - med kogte kartofler, en hvid sovs med fiskesennep og så hakket æg, revet peberrod, rødbeder - og der skulle også have været hakket persille.

Hvad drikker man så? - Jeg har lært, at det er godt med Sauvignon Blanc fra New Zealand - og det er det! Tænkte, at jeg hellere måtte forsøge lidt forskelligt, men må erkende, at ikke alt er lige godt Supertør hvidvin - på den lidt specielle drue Folle Blanche, og en fadlageret blanding af chardonnay, grenache blanc og et touch af marsanne var heller ikke heldigt!

Væk med knastørt og fadlagret - og frem med potent, oversøisk sauvignon blanc - den klarer nemlig både sennepsovsen og de syltede rødbeder og sødmen i vinen har det godt med torsken, - som jeg salter ret heftigt.

Jeg har selvfølgelig vinen i butikken - Saint Clair - og det må gerne væe den ganske almindelige, som jeg sælger til 90 kr. den fylder meget i munden, så man behøver ikke drikke så meget.




Der er selvfølgelig kommet en ny årgang - og det må gerne være en ung og frisk vin. Saint Claires dejlige sauvignon blanc'er kan købes hos Bichel Vine.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar