torsdag den 21. januar 2010

Hvor længe kan man leve uden en tomat?

Som årstidsdogmatiker synes jeg selvfølgelig, at vi skal spise, hvad der har sæson her og nu!
I vore klimabevidste tider kan man lægge en masse politisk korrekte argumenter til grund for det synspunkt, men man kan også bare have den opfattelse, at jo kortere afstand der er fra jord til bord jo bedre!

Lige nu er der en masse forskellige kål, rodfrugter og kartofler; der er bitre cikoriesalater, porrer, løg, æbler og pærer - og hvad skal vi så med agurker, tomater, squash og peberfrugter her i januar???
Lad det være sagt med det samme: jeg skal hverken undvære appelsiner, bananer, granatæbler, dadler, figner - you name it! - - men min pointe er lidt, at der her er tale om produkter, som ikke dyrkes i Danmark - og dem skal vi da importere.

En anden pointe er, at når jeg ikke "giver mig selv lov til" at spise importerede asparges, agurker, tomater, jordbær osv. får jeg fornøjelsen af at GLÆDE MIG til det bliver sæson for de forskellige råvarer. - Sådan kan jeg nu godt lide det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar