mandag den 20. august 2012

Små grønsagssalater - med småfede dressinger

Af en eller anden grund kommer der ofte et misforhold mellem den mængde af frugt og grønt, der kommer ind i køleskabet sammenholdt med mængden, der kommer ud - i brugbar stand; min evne til at få brugt de indkøbte grønsager står ikke altid mål med mine sundhedsforestillinger.

Der var både bønner og gulerødder, som kaldte på at blive brugt. Idag havde jeg energien til at omsætte dem til salater - af den lidt mere tidkrævende slags. Det tager tid at snitte ender af bønner, hakke løg osv. men man kan snildt lave en lidt stor portion, for det smager dejligt. Bønnesalaten skal dog ikke have tilføjet æg, hvis den skal overleve frokosten.

Der blev lavet marokkanske gulerodssalat og salade de haricots verts sauce mimosa. Lidt godt brød til at smovse i de lækre dressinger var skønt.


Gulerodssalaten fandt jeg tilfældigt på citytv.com. Ang. opskriften mangler der kun at sige, at jeg kogte gulerødderne 4 minutter, hvilket jeg fandt passende for gulerødder med en diameter på 1½-2 cm. Salaten vil helt klart være super til retter med lammekød.
Jeg havde gang i mandolinjernet; vi er ikke rigtigt perlevenner ;-) 
til SMÅ portioner kan man sikkert lige så hurtigt snitte.

Opskriften til bønnesalaten har en skøn, skøn dressing med både fløde og olivenolie og den lyder sådan - lettere tillempet.
800 g haricots verts/ grønne bønner (opskriften kogte 10 min, - JEG kogte 3, hvilket lige tog sprødheden af bønnerne. - Der skal skylles med iskoldt vand for at holde farven.

4 smilende æg

dressing af
1 rødløg, ret fint hakket
1 fed hvidøg, knust/fint hakket
1 spsk stærk dijonsenep
4 spsk æblecider eddike
4 spsk piskefløde
1 dl olivenolie

klippet purløg og kapers efter lyst. Smag til med salt - og en lille dråbe akaciehonning.

Til dressingen pisker jeg de 4 første ingredienser sammen. Piskefløden piskes derefter i, hvilket får det hele til at emulgere. Til sidst mere eller mindre olivenolie i en fin stråle, så dressingen får en blød sammenhængende vinaigrette konsistens.

Opskriften, der er fra Gala Gourmand mai-juin 2012 har et par hakkede æg, der er kogt 7-8 minutter drysset over, og det er jo i virkeligheden det mimoseagtige! - men det må blive en anden gang.

Vinvalget: Bladet foreslår en pinot blanc fra Alsace og det kan jeg tilslutte mig. En tør rosé favner måske nok begge salater lidt bedre.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar