søndag den 9. oktober 2011

Sæsonens sidste Insalata Caprese!

Nyligen hjemkommet fra Napoli og Rom er det gået op for mig, at "Caprese" betyder fra Capri - så jeg drømmer mig lige tilbage til et Capri-kig (den lille klat i det fjerne i Napolibugten) fra toppen af Vesuv (det gamle par var slet ikke til at stå for - og jeg skal hilse og sige, at der er laaannnngt at gå til toppen - altså fra bussens endestation, forstås!)


Tilbage i det danske er det ved at være sidste udkald for "ordentlige" tomater. De blev indkøbt på Ingerslevs Boulevard (hvor det i øvrigt er ALT for fristende at bevæge sig ud i øjeblikket; der er rigtig mange stadeholdere, som står med egne skønne produkter)

Søndagsfrokosten blev en helt klassisk Insalata Caprese - som altså er fra Capri - med tomater (det er vist snart slut med at skrive solmodne! - i skrivende stund bare rusker og regner det) - bøffelmozzarella - basilikum - GOD olivenolie - (mit kvalitetskriterium er, at der skal viljestyrket til at holde op med at dyppe brød i den!) - og et drys af yndlingssaltet (mit er STADIG Læsø sydesalt - fordi det flager så dejligt)


Og hvad har vi så her nedenunder - snapshot fra toget mellem Rom og Napoli: - "Der er bøfler!!" - mine medpassager må vel have troet, at jeg var lettere tosset - men for mig var det absolut stort! - selvom kræene ikke er imponerende tydelige







4 kommentarer:

  1. Åeh Italien ...Pludselig er der laaang tid til foråret hvor vi igen skal ned på de breddegrader.
    Insalata Caprese er en rigtig sommerfavorit. Mon ikke jeg lige skal skynde mig at snig den på menuen sålænge der stadig er både tomater og Basilikum i drivhuset ?
    Tak for påmindelsen og de skønne billeder.

    SvarSlet
  2. Enig med Randi, som skriver oven over! Dejlige billeder :-)) Og dejligt du er tilbage på bloggen!
    Mange varme knus og tanker i din retning <3

    SvarSlet
  3. Hej Randi,
    Ja, Italien er klart vanedannende. - Og efter en uge med 25-30 grader glemmer man bare helt, at der skal andet end sommermad på menuen!
    Jeg havde i øvrigt stor fornøjelse af at følge italienske blogs i min rejseplanlægning - især mht spisesteder.
    Jeg luskede lige lidt rundt på din blog og læste sit dejlige indlæg om Toscana - man må jo på en stille aftrapning.

    SvarSlet
  4. Hej Eva,
    Ferieplanlægning - som jeg praktiserer det - tager tid! - og så bliver der jo blogpause.
    Tak for pæne ord om billeder, men jeg kvajede mig ellers grundigt - troede at den høje pixel-hvad-hedder-det lå vsa W - det gør den IKKE, så en del billeder er bare taget i den aller dårligste opløsning - lidt ØV.
    Heldigvis var jeg på denne tur lige blevet opmærksom på wide screen, så det blev brugt flittigt; -
    Glæder mig til at vise dig ALLE billederne (næsten) :-)

    SvarSlet