mandag den 4. juli 2011

Venligtsindede Krabber - Avocado - Jordbær

Fiskehandeleren på Fjellerup Strand fristede både med det ene og det andet, så der blev hjembragt skønne krabbeklør (stendøde, men friske - og det passer egentligt mit gemyt bedre end de omkringfarende!)


Normalt koger jeg krabbeklør med lidt dild og sukker i vandet, men fiskemutters måde var at sætte krabberne over i koldt vand tilsat salt (1 spsk pr. liter) og ½ kop eddike (det omsatte jeg til 1 dl pr. liter.
Krabberne bringes til kogepunktet og står så bare og skælver 20 minutter, hvorefter de afkøles i vandet; de blev rigtig gode, så står man uden dild, er det en fin måde - (som selvfølgelig ikke dur, hvis kræene skal ombringes ved kogning!)

De blev til fin søndagsfrokost - med baguette og en - suk! - lettere skilt mayo. (Jeg tænker på, om mine æg ikke er friske nok??? - Ved nogen, om de skal være super-friske for at mayonnaisen bliver ordentligt?


Idag skulle der ske noget andet - og tak til Klidmoster for tippet med at slå hul på kløerne med bagsiden af en spiseske; det fungerede simpelthen bare - og jeg som plejer at svinge hammeren!

Der lå en avocado og kaldte på at blive brugt - og der blev googlet lidt - og jeg faldt for en variant, hvor der desuden var brugt jordbær på Ordinary Recipes Made Gourmet


Jeg lavede en creme af lidt crème fraîche 38% og græsk yoghurt 10%; krydrede med salt, citronpeber og nigella. Tilsatte krabbekød (100 g) og jordbær (75 g) - tror godt jordbærrene må være lidt til den syrlige side. Så kan man jo enten fylde den halverede avocado - eller placere det hele lidt dekorativt på en tallerken (der er en grund til, at billedet er beskåret så kraftigt; - det var ikke så let at få pænt!)

Reelt er højsæson for krabbeklør vist august.

Vinvalget: En mellemfyldig Riesling - med en 3-4 år på bagen - og nok gerne en snert af sødme. Så måske en spätlese. En oversøisk, ung Chardonnay - uden ret meget fad - vil helt sikkert også være fint - især til avocado.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar