tirsdag den 23. februar 2010

Camilla Plum: Årstidens Mad & Principper & Metoder

Det er klart, at jeg er helt vild med Camilla Plum!
Hun bruger årstidens friske råvarer. Ja, ja det er en fortærsket kliché - men der er nu noget meget tilfredsstilende ved at bruge de råvarer, der er i sæson!

Hun tilsætter måske lidt af alt det dejlige forråd, hun har lavet. Forråd får jeg nu sjældent lavet, men det rykkede slemt i mig, da jeg så hende hælde hjemmegjort tomatfluidum i gryden! - man kunne jo i eftersommeren......

Hun gør ikke madlavning mere kompliceret end højst nødvendiget - og jeg kan godt lide, at hun viser METODER frem for opskrifter - både i tilberedningsmetoder og i krydringer.


Hun får det til at være OK, at maden ikke ligner et maleri, en skulptur eller en installation, men bare serveres sådan i en rustik gryde med lidt grønt - som jo er godt for øjnene. Ikke at der er noget galt med skønmalerierne, men det er nok ikke lige mig, der skal lave for meget pincetarbejde!


I min verden er årstidsopdelte kogebøger de bedste. Camilla Plums: Mors Mad er sådan en!


Det er en særdeles inspirerende kogebog, som er månedsopdelt - og som i øvrigt også tager højde for, at der ikke er så meget nyt under solen lige nu. Selvfølgelig er der stadig "gamle" danske grønsager, som man jo i øjeblikket på TV kan se Camilla lave på inspirerende måder, men tiden er også inde til at rydde ud i lagrene - og spise tørrede bønner, linser, ris og pasta - og hvad der ellers gemmer sig! - og så glæde sig til, at det før eller senere begynder at spire og gro igen!

Hvorfor er det lige, jeg skriver det her? - Jo, det er fordi, jeg synes, det er så væsentligt med ordentlig mad - og Camilla Plum giver altså et ret godt bud på, hvad man kan putte i skrutten lige nu!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar