tirsdag den 9. marts 2010

Spis Forårsfarver

Forventningsafstemning er altid godt! Og det er de fyrretyve riddere idag - én af de utallige dage, hvor der tages varsler.
Som vejret er idag, vil det blive de næste 40 dage!
Og så er det, at man tænker - kulde eller ej - NU skal vi have fat på de gule og grønne farver som signalerer forår! - Marts og April er bare gule og grønne.


Ind med Avocado og Mango - mere forår kan det næsten ikke blive her og nu! Brug dem sammen eller hver for sig.

Vælg vin som har noget syre - ellers bliver det for fladt. Det skal ikke være for magre vine heller.

Chenin Blanc fra Loire er ikke dårligt, Fyldig Sauvignon blanc - og her er New Zealnd absolut bedre en Sancerre er også godt.

Salat the-easy-lazy-way er mango og avocado, lidt forårsløg og rød chile, måske lidt rød peber - i en dressing af lime, lidt salt og peber og en smule sukker. Skinke, rejer, kylling kan altid spises til. - Og der kan krydres mere eksotisk med ingefær og hvidløg.
Husk også guacemolen!

Jeg er jo svoren tilhænger af lokale råvarer, men fanatisk - nej! Så det er nu vi skal bruge nogen af de importerede grønsager til at lyse op - og mit valg falder på de grønsager, vi alligevel ikke dyrker (ret meget) her til lands.

Apropos forventningsafstemning. - Hvornår er det lige foråret starter? Officielt siger vi vel, at marts er den 1. forårsmåned, men hvis vi lige slår koldt vand i blodet og ikke forventer ret meget forår før forårsjævndøgn, bliver det måske nemmere at vente!

Napoleon kunne ikke ændre den gregorianske kalender - (jeg ledte lige efter et billede af en bygning i 13. arrondissement - tror jeg, hvor man kan se hans napoleonske datering), så det kan jeg nok heller ikke; men jeg synes stadig, at det er mest passende, at foråret begynder til jævndøgn!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar