mandag den 31. august 2009




Torvet - stedet for sæsonfreaks og årstidsdogmatikere!


Undskyld alle jer, der ikke bor i Århus, men her kommer lige et lokalpatriotisk hurraråb! - - for lykken er lørdag formiddag på torvet på Ingerslevs Boulevard. Tjek linket, for der er en liste over torvesalg i Danmark. Københavnerne har gang i deres farmermarkets - og jeg vil sådan håbe for dem, at det lykkes. Støt op! - Der er noget utroligt autentisk ved at købe frugt og grønt, som aldrig har set en plastikpose. (Og så lige en parentetisk, sur sidebemærkning: én af mine personlige yndlingsaversioner er de salater, der sælges under betegnelsen "dugfriske salater" - og så står der end ikke produktionsdato på emballagen! det er da den mest vildledende reklame, jeg længe har set tilladt. - Jeg er flere gange kommet hjem med noget uinteressant "slatværk", som det hedder på jysk - surt show!
Beretninger fra torvet vil blive hyppige på min blog. Jeg synes - bare som et eksempel - man skal spise jordbær i jordbærsæsonen - og ikke til Påske! - Det hænger selvfølgelig sammen med princippet om kortest mulig afstand fra jord til bord for at få optimal friskhed og modenhed - men der er også noget frydefuldt ved at vente på og glæde sig til, at det bliver tiden!
P.S. Hvis du møder er århusianer med 1½ meter lange arme, er det bare fordi hun var for sulten, da hun var på torvet!

2 kommentarer:

  1. Kære Jonna.

    Ønsker dig alt mulig held og lykke med din nye butik. Du er sku sej... og glæder mig til at læse på din blog.

    Kh Katrine

    SvarSlet
  2. Kære mor.
    Kunne ikke være mere enig! Om end jeg stadig mener, at regeringen eller de folkevalgte politikere generelt, burde være meget mere seriøse i deres forsøg på at fremme folkesundheden... jeg forstår ikke helt, hvorfor man kun prioriterer at lade alt det sjove være dyrt - i stedet for at nedsætte priserne på økologi og sunde fødevarer. Se dét kunne være noget :-)
    Savner Ingerslevs Boulevard. Og Kat siger, at Farmermarket ikke just er det samme... Men alting tager selvfølgelig tid. Må lige se at få stukket næsen derud. Det er jo lige rundt om hjørnet for os Nørrebro'ere - og vil gerne støtte op om Camilla Plum & Co.!
    Knus knus og tak for dejlig læsning.
    E.

    SvarSlet